ختان الإناث

ختان الإناث هو بتر الأعضاء التناسلية للأنثى بدون دواعي طبية.

الأمم المتحدة ومنظمة الصحة العالمية اعتبرت دي أسوء صور الاعتداء الجنسي على النساء في التاريخ وأعلنت يوم 6 فبراير من كل سنة إنه يوم For Zero Tolerance For FGM

 المشكلة في ختان الإناث إنه حواليه قصص كتير وكلام غلط فا علشان كدة حابة أحكي لكم الخلاصة عن الموضع في الفيديو دة.

هو منتشر أصلا في أفريقيا وأسيا لكن انتشر في العالم كله بسبب الهجرة طبعا والناس خدوا معاهم العادة دي لأوروبا فا هي مشكلة أيضا موجودة في أوروبا وأمريكا.

إيه أسباب الختان-  ليه الناس بيختنوا بناتهم؟ الناس بيقولوا إن دي عملية تجميل مثلا البعض بيقولوا كدة وأنا بتسائل إذا كنت متدين وأنت عارف إن التجميل حرام أو تغيير خلق الله فا مش عارفة ليه بتعملها يعني البنت مادام مش بتشتكي من حاجة يبقى مافيش أي داعي لها.

تاني حاجة في ناس بيقولوا إن دي نظافة! النظافة بتيجي من الغسل والتنظيف كويس بالمياه والتنشيف دة ممكن تعمله من غير أي قطع لأجزاء يعني أنت عاوز تحميها من قلة النظافة خليها تنظف نفسها.

في ناس بيقولوا بتحميها من الأمراض في المستقبل يعني أنا متخيلة إنه لو أنت عاوز تحمي طفلك من مثلا البرد اقطع له مناخيره؟ كدة ما ينفعش فا النظافة والاهتمام بالصحة ها يحميها من الأمراض عموما.

في ناس بيقولوا إن لها أسباب دينية لا أتخيل إن في دين يرضى على الناس إنهم يتعذبوا بسبب وجود حاجة طبيعية في جسمهم فا أنا لا أتخيل إن لها أي خلفية دينية.

في ناس بيقولوا ما نعرفش إحنا بنعملها علشان أهالينا عملوها وخلاص، فا أنا من رأيي إن إحنا نعمل عقلنا شوية ونشوف الممارسات القديمة هل هي دايما كويسة ولا لا والوحش منها نتخلص منه.

مشكلة الختان إن أعراضه أو مضاعفاته بتستمر مع البنت من أول يوم يحصل الختان لآخر يوم في عمرها يعني هأعرض عليكم الأنواع والمضاعفات علشان تفهموا إن دي مش عملية تأثيرها مؤقت دي مصيبة كبيرة.

عندنا 4 أنواع للختان في يعني خطوط عامة، لكن ها أشرح لكم الأول التشريح الخارجي للأنثى علشان نفهم العملية نفسها بتحصل إزاي هنا في الكتاب دة شايفين الأنثى مستلقية على ظهرها وفاتحة الرجلين وإحنا شايفين يعني دول الساقين كدة وهنا المؤخرة وهي نايمة على ظهرها دة هنا المؤخرة تحت ومن فوق شايفين شعر العانة كدة وهنا شايفين الشفاه الغليظة والشفاه الرفيعة وبعدين البظر هنا فوق وبعدين فتحة المهبل وفي جزء كمان هنا جوة اللي هو فتحة البول دلوقتي لو إحنا عارفين التشريح الطبيعي والوظائف كمان للأنسجة دي هي الأنسجة دي غنية جدا بالنهايات الأعصاب الحسية اللي طبعا مسئولة عن استقبال الحس أثناء المتعة الجنسية يعني أثناء العملية الجنسية فا هي وظيفتها الرئيسية إنها تشعر المرأة بالمتعة الجنسية غير إنها طبعا بتحمي الأجزاء الداخلية من جسمها لأنها بتبقى مقفولة كويس بتحميها من العدوى وكدة.

تعالوا نشوف بقى الأنواع بتاعة الختان ها أشرح لكم على اللوحة دي هنا الرسمة هنا الأنثى مستلقية برضه على ظهرها وهنا الشفاه الغليظة والشفاه الرفيعة وهنا البظر وفتحة البول ودة الشرج اللي بيحصل في النوع الأول إنهم بيقطعوا البظر أو الجلد الأمامي منه أو الجزء الأمامي منه فا بنقول على النوع الأول إنهم بيقطعوا جزء من البظر فا يبقى الجزء الأول أو النوع الأول بيقطعوا الجزء دة بنقول عليه Clitoridectomy يعني قطع البظر أو جزء منه النوع التاني بيسموه Excision الـ Excision دة بيقطوا منه الـ Labia Majora  أو Minora أو الاتنين وأحيانا البظر معاهم.

طبعا هنا المهبل.

طيب الأجزاء دي لما فقدتها البنت مبقاش عندها أي نوع من الإحساس في الجزء دة غير إنه بيبقى مكانها نسيج يعني لا يستطيع الشد فا دي مشكلة كبيرة لها في الزواج وفي الولادة.

طيب النوع التالت بعض الناس بيسموه الفرعوني أو الـ Infibulation  إنهم بيشيلوا كل الحاجات دي اللي قلناها البظر أحيانا أه وأحيانا لا لكن بالتأكيد بيشيلوا بيقطعوا الشفاه الغليظة والرفيعة وبعدين يربطوا رجلين البنت مع بعض بحيث يلتئم الجرح خط مقفول كدة يبقى البنت حتى مش قادرة تمشي كويس ويسيبوا زي مثلا عود كبريت أو حجرة صغيرة علشان يلتئم بفتحة معينة تقدر تعمل منها حمام يعني Urination تبول فا المشكلة إن البنت بتلتئم مقفولة خالص مافيش إلا جزء صغير جدا بيخرج منه البول وطبعا بيعاد جزرها تاني لما تيجي تتجوز.

في أنواع أخرى تبع النوع الرابع إنهم مثلا بيحطولها Piercing  مثلا أو بيكووا المنطقة دي بحيث تميت الأعصاب الحسية أو بيعملوا يعني عمليات غير معروفة لكن منتشرة في أفريقيا نوع من تشويه المنطقة دي عند البنت ومنحها صدمة عصبية وخوف من المكان دة من جسمها بعد العملية أو أثناء العملية بتحصل مشاكل للبنت منها إنها بتعاني طبعا من ألم شديد ممكن يحصل لها إنها تتنقل لها عدوى لأنهم ساعات بيعملوها في مجموعات فا بيقطعوا بنفس السكينة لكل البنات ساعات بيقطعوا بزجاج مكسور أو موس المشكلة كمان إنها بتجيلها طبعا صدمة عصبية وخوف وممكن يجيلها احتباس في البول ودة طبعا ممكن يسبب وفاتها أو التهاب في المثانة مزمن أو التهاب في الكلى يؤدي إلى فشل كلوي.

المشكلة كمان إنه ممكن يجيلها التهاب كبد وبائي من عدوى من الموس اللي مش نظيف دة أو صدمة عصبية تخليها تكره الجنس تماما وتبقى رافضاه ومش عاوزاه طول عمرها حتى لما تتجوز.

ممكن يجيلها سلس البول لأنه العضلة العاصرة حوالين الجزء اللي هو مخرج البول ممكن تتأثر فا يجيلها مشكلة في السيطرة على البول.

ممكن يجيلها تسمم في الدم ممكن يجيلها التصاقات في المستقبل تسبب صعوبة جدا في العلاقة الجنسية وطبعا مافيهاش عندها أي استمتاع بالجنس لأنها مش حاسة بحاجة غير أنها بتفتكر الصدمة العصبية دي فا تكرهه.

وهي بتولد ممكن الطفل ما يقدرش يخرج لأنه الأجزاء الندبات الموجودة في الأجزاء المصابة بتخليه مش Stretch  يعني مش Stretch مش واسعة كفاية ما بتتشدش كفاية علشان الطفل يخرج أيضا دة ممكن يسبب وفاة الأم والطفل.

ممكن للأسف الالتصاقات دي تسبب العقم وتسبب أيضا سلس البراز بعد الولادة لأنها ما بتلتئمش كويس وبتعمل فتحة بين المهبل والشرج.

بتسبب مشاكل كتير جدا بين الأزواج لأن الزوجة بتكون خايفة من الجنس وبترفضه لدرجة أنه ممكن يسبب لها امتناع تام عن ممارسة الجنس لأنها مش قادرة خالص المنطقة دي حد يلمسها من الألم أو الذكرى السيئة.

هل يوجد علاج للموضوع دة؟ نعم يوجد مبدئيا علاج نفسي بتتدرب فيه السيدة على أنها تنسى الذكرى السيئة دي وأيضا علاج طبي جراحي بدأته مستشفيات ألمانية في الفترة الأخيرة وأتمنى إنه يكون منتشر في الوطن العربي، عمليات تصحيحية للأجزاء دي نحاول نحسن في وضع الجزء المصاب أو المبتور عندها بحيث تعيد الإحساس شوية ويصبح أكثر يعني يكون طيع أكتر بحيث تستمتع بحياتها الزوجية ومايكونش عندها مشاكل مع الولادة.

أتمنى لكم كل الصحة والعافية وافتكروا إن جسمك ملكك وماحدش له حق يشوهه أنتِ حرة تختاري لنفسك أي عمليات تجميل لما تكبري لكن وأنتِ صغيرة ممنوع حد يلمسك أو يعتدي عليكي بأي صورة قلبي معاكي وأتمنى لكي كل الخير.