سرعة القذف

سرعة القذف- أو القذف السريع، مشكلة قد تواجه الشباب أحيانا في حياتهم وتعمل مشاكل زوجية، علشان كدة عندي لكم شوية نصائح عنها. مبدئيا تعريف سرعة القذف بنقول لما الزوجة تكون مش سعيدة بالفترة اللي بتستمر فيها العملية الجنسية هما بيقولوا في المعدل العملية الجنسية من ساعة الانتصاب لحد القذف تأخذ 7 دقايق لكن أنا لا أعتبر دة قاعدة للجميع لأنه ممكن الزوجة تكتفي بـ 5 دقايق أو 4 دقايق تقول أنا سعيدة كدة فا أنا أقول دة كويس يعني في المعدل العملية الجنسية تستغرق 7 دقايق لكن لو أقل من دقيقتين نقول إن الزوج عنده مشكلة محتاجة حل.

إزاي نعالج سرعة القذف؟ مبدئيا أعرف إنه الأوقات تختلف يعني أحيانا تقذف بسرعة جدا وأحيانا تأخذ فترة أطول لكن أنت يبقى عندك مشكلة أنك لما كل مرة تكون مع مراتك تحصل المشكلة دي أنك تقذف بسرعة لدرجة الزوجة مش قادرة تستمتع لعدة مرات ورا بعض بنقول عندك 3 اختيارات أو 3 حاجات تعملها بنقول Squeeze Distract and Medicate  يعني إيه؟ Squeeze يعني اعصر عضلات معينة في جسمك Distract يعني شتت انتباهك للتفكير في حاجة تانية Medicate يعني ممكن تستعمل أدوية معينة.

شخصيا أنا مش من مساندي استعمال الأدوية لأن دايما لها أعراض جانبية في ناس بيستعملوا الفياجرا وناس بيستعملوا ترامادول وأحيانا مضادات الاكتئاب كل الأدوية دي لها أعراض جانبية والفياجرا غير مسموحة لمرضى القلب فا علشان كدة بأقترح إن إحنا نختار حاجة من الخطوتين اللي قبلهم اللي هما Squeeze  أو Distract يعني تتعلم تعصر عضلاتك و Distract أنك تتعلم تشتت تفكيرك وأنت بتفكر في العملية الجنسية أول ما تحس أنك ها تقذف أعمل عملية حسابية أو فكر في موضوع خارج نطاق أوضة النوم فا دي واحدة أنك تعمل Distraction  لتفكيرك يعني تفكر في حاجة تانية فجأة.

العملية بتاعة العصر أنك تعصر عضلات معينة عاوزة أشرحها لكم على Model هنا مبدئيا إحنا عندنا في قاع الحوض قاع حوض الرجل والمرأة أيضا عضلات لو هي واضحة هنا هتلاقي أنك عندك عضلة مبطنة قاع العظم هنا والعضلة دي فيها من جوة النهايات بتاعة القنوات اللي بتوصل السائل المنوي لبرة العضلة دي كمان تحيط الشرج وبالتالي أنت لما بتعصرها بتسبب أنك تمنع خروج البراز والبول وأيضا السائل المنوي فا تعلمك عصر العضلة دي وتقويتها ها يخليك تساعد نفسك أنك تعطل خروج السائل المنوي في حالة القذف السريع أو يعني تؤخر القذف فا كل ما تحس إن السائل المنوي جاي قرب يطلع بس قبلها بفترة يعني يعني هما علامتين علامة بدري شوية وعلامة متأخرة شوية عند العلامة البدري شوية تعصر العضلة دي.

تتعلم تلاقيها إزاي؟ لما تبقى في الحمام أثناء التبول أو التبرز لو عصرتها ها توقف التبول والتبرز هي العضلة دي بس المشكلة أنك لما تعمل كدة كتير في الحمام ممكن يعملك إمساك ولو عندك مشاكل في البروستاتا ممكن تزود التهابات البروستاتا. التمرين دة مسموح تعمله بس لو أنت البروستاتا سليمة وماعندكش مشاكل في الإمساك فا بقترح إن أنت تعملها بس تعرف مكان العضلة من التمرين دة مرة في الحمام لكن التمرين نفسه تعمله 30-40 مرة في اليوم وأنت قاعد على مكتبك أو في العربية يعني تستعمل العضلة لتقويتها في وقت غير وقت ما تكون فيه في الحمام علشان مشكلة الإمساك بعد كدة لما تقوي العضلة دي ها تقدر كل ما تحس إنه القذف ها يحصل تقبض العضلة دي اللي هي بتمنع خروج البول والبراز وبالتالي أيضا خروج السائل المنوي فا تؤخر القذف.

طريقة تانية اللي هي أثناء الاتصال الجنسي مع الزوجة ها أشرح لكم الطريقة دي هي اسمها Masters And Johnson’s Method تخيلوا إنه دة الرجل وحاصل له انتصاب وعنده علامة مبكرة إنه ها يحصل قذف حاسس إنه ها يحصل قذف يعمل إيه يخلي الزوجة أو هو نفسه يمسك الجزء اللي تحت رأس القضيب وتعصره كدة فا هو زي ما يكون محبس بيتقفل فا يمنع خروج السائل المنوي مسموح أنك تعمل كدة بس لو أنت عندك البروستاتا سليمة وماعندكش التهابات في القناة البولية يعني علشان دة ممكن يعملك مشاكل لو عندك التهابات ويرتجع السائل المنوي بشرط يعني البروستاتا تكون سليمة ومافيش أي التهابات مرة تانية أثناء الانتصاب وإحساسك بخروج المني ها يطلع تمسك الجزء دة كدة أو تخلي الزوجة يعني وتستنى شوية تعد لحد 30 تقريبا وبعدين تكمل العملية الجنسية يبقى قولنا الخلاصة أنك Squeeze  باستعمال Masters And Johnson’s Method أو Kegel Exercise اللي هو عصر عضلة قاع الحوض دي يبقى لو عملت الاتنين مع بعض يبقى أنت كدة يعني كل حاجة تحت السيطرة الحاجة التانية إن أنت To Distract Yourself يعني تشتت انتباهك لحاجة تانية عن غرفة النوم تفكر في عملية حسابية أو حاجة وفي خناقة مثلا.

الحاجة التالتة أنك تستعمل أدوية وأنا لا أقترحها قوي لأن لها أعراض جانبية كتير دايما اقرأ الـ Pamphlet  اللي جاية مع الدواء قبل ما تستعمله

ومع تحياتي وتمنياتي بكل الصحة