C-Section الولادة القيصرية

الولادة القيصرية أو بنقول عليها Caesarean، هي عملية جراحية نفتح فيها جدار البطن عند الأم وجدار الرحم علشان نستخرج الجنين. أغلب الأحيان بنكون متفقين مع الأم إن إحنا نعمل ولادة طبيعية وبعدين ممكن تتغير الخطة ساعة الولادة ونقرر إنها تبقى قيصرية، وفي بعض الأحيان بنبقى ناوين نعمل ولادة قيصرية من الأول. إمتى الحالات دي؟ في حالة الولادة المهبلية الطبيعية لو في انقباضات في الرحم لكن عنق الرحم مش راضي يفتح في الحالة دي بنضطر نعمل ولادة قيصرية، لكن في بعض الأحيان الطفل نفسه ممكن يكون في عنده مشكلة إنه مثلا مش حاصل على كمية كفاية من الأكسجين، أو الحبل السري حصله عقدة أو ضغط عليه من رأس الجنين، فا في الحالة دي لازم ننزل الجنين بطريقة تانية غير الولادة المهبلية.
ساعات بنتفق مع الأم قبلها بفترة على ولادة قيصرية، لو مثلا الطفل مش في مكانه الصح يعني رأسه مش تحت، ولو أنتِ حامل في توائم أو لو المشيمة متقدمة عن الـ Baby فا منقدرش نولد المشيمة قبل الـ Baby، ماينفعش بنقول عليها مشيمة متقدمة لازم في الحالة دي قيصرية. لو عندك مشاكل صحية زي مثلا تسمم الحمل لازم ولادة قيصرية، أو عندك أي أمراض زي مثلا ارتفاع ضغط الدم مشاكل في القلب عدوى في الجهاز التناسلي ممكن تنتقل للـ Baby عن طريق الولادة الطبيعية في الحالات دي كلها لازم ولادة قيصرية. أحيانا بيكون الطريق مسدود للولادة، يعني مثلا عندك ورم ليفي سادد الطريق على الـ Baby إنه يتولد، أو رأس الـ Baby كبيرة أوي لدرجة مش قادرة تخرج من المهبل. لو عملتِ قيصرية قبل كدة ممكن يحصل مشاكل من الولادة الطبيعية بعد كدة فا احتمال يقولوا لك لأنك عملتِ قيصرية قبل كدة مضطرة تعملي قيصرية تانية، مش ضروري مش شرط لكن بعض الأطباء بحسب حالتك قد يقترحوا عليكِ كدة.
لازم تعرفي إنه اختيار القيصرية من غير سبب ممكن يعمل لكِ مشاكل في المستقبل في الولادات اللي بعدها، فا أنتِ لو مقررة تعملي قيصرية علشان أسهل أو يعني مش عاوزة تتألمي مع الولادة أو عاوزة المعاد بالظبط الـ Baby يتولد فيه، كل الحاجات دي لازم تعرفي إنه في المستقبل ها تؤثر على الحمل الذي يليه والذي بعده، فا بنقول للأم اللي عاوزة تولد قيصرية من غير سبب طبي أنك لازم تبقى مخططة أنك تولدي طفلين بالكتير أو يمكن 3 على أقصى حد.
لو إحنا قررنا نعمل ولادة قيصرية قبل الولادة بفترة ها نعمل كمان تحاليل دم علشان نتأكد من الـ Group بتاعتك، يعني فصيلة الدم والـ Haemoglobin يعني كمية الحديد في الدم وكدة. دة ها يساعدنا علشان إذا احتاجتِ نقل دم أثناء العملية، إن إحنا نساعدك بسرعة. لو الولادة أو يعني القيصرية خططناها قبل الأسبوع الـ 39 من الحمل، لازم ناخد عينة من السائل اللي حوالين الـ Baby السائل الأمنيوسي، علشان نعرف إذا رئة الـ Baby جاهزة للولادة لأن لو اتولد ورئته مش ناضجة كفاية ممكن يحصله مشاكل في التنفس وتبقى خطر عليه. حتى لو ها تولدي ولادة طبيعية، استعدي نفسيا إنه ممكن احتمال تعملي قيصرية، لازم تبقي واخدة دة في الاعتبار وعارفة عن القيصرية حتى لو أنتِ مخططة 100% أنك تولدي طبيعي. العملية نفسها بتختلف من سيدة لأخرى، مثلا في طريقة فتح الجرح أو في طريقة التخدير، لكن أغلب الولادات القيصرية ها نطلب من السيدات إنهم يعملوا حاجات معينة. أولاً في البيت خدي حمام وأغلسي الجسم كويس بالذات المنطقة التناسلية، لا تزيلي شعر المنطقة التناسلية لأنه لما يبقى مزال من جزوره ممكن يعمل عدوى مع العملية وتكون خطر عليكِ، فا إحنا ها نتصرف ها نعمل حلاقة لشعر المنطقة التناسلية قبل العملية.
في المستشفى ها ننظف البطن بسائل مطهر، وها نحط قسطرة في المثانة البولية، وها نضع كمان Intravenous Line يعني خط وريدي حقنة في الوريد علشان توصلك سوائل وأدوية أنتِ محتاجها في الدورة الدموية. احتمال نديكِ دواء مضاد للحموضة علشان ما تتعبيش من التخدير. أغلب الجراحات القيصرية ها نديكِ حقنة في الظهر للتخدير، وها تبقي فايقة يعني ها تبقي شايفة وسامعة اللي بيحصل، لكن فقط الجزء الأسفل من جسمك هو اللي مش حاسس بالألم. في بعض الحالات ممكن نضطر نستعمل التخدير الكامل لما تبقى حالات طوارئ. سيبدأ الجراح بعدها في عمل قطع في جدار البطن، بيكون أفقي في أغلب الحالات وبنقول عليه قطع البيكيني يعني خط البيكيني، في حالات الطوارئ أو لو الطفل محتاج قطع كبير علشان نطلعه منه أحياناً بنعمل قطع رأسي من تحت الصرة لحد خط العانة، بعد كدة ها يقطع الطبيب الطبقات اللي تحت الجلد من الدهون لحد ما يدخل للرحم ويعمل قطع في الأغلب أفقي. أحياناً بنعمل قطع مختلف شكله شوية بحسب وضعية المشيمة وحجم ووضعية الـ Baby. بعد كدة ها نستخرج الـ Baby، والدكتور ها ينظف وجه وأنف الـ Baby وبعد كدة هانحط مشبك على الحبل السري علشان نقفله ونقطعه، وبعد كدة ها نقفل الجروح ونخيطها.
لو أنتِ واخدة تخدير نصفي ها تخدي الـ Baby بعد الولادة، وها تقدري ترضعيه فورا بعد الولادة. بعد التخدير الكامل محتاجة فترة علشان تفوقي. ها تقعدي في المستشفى يومين أو 3 أيام، مهم أوي تخدي مسكنات علشان الألم ها يمنع أنك تعملي هرمون اسمه Exotoxin، والهرمون دة بيزود إدرار اللبن للـ Baby. كمان ها يطلبوا منك تشربي أو تأكلي بأسرع ما يمكن، وها يشوفوا كمان إذا عندك امساك أو عدم قدرة على التبول أو أي علامات لإن عندك حمى، كل العلامات دي ها يتابعوكِ فيها في اليومين اللي ها تكوني فيها في المستشفى. ها يطلبوا منك كمان الحركة بأسرع ما يمكن لمنع حدوث جلطة وريدية في الساق، وها يدوكِ حقن علشان برضه منع الجلطة دي.
لما توصلي البيت استريحي قد ما تقدري، وخلي حد يساعدك ويجيب لك كل حاجة ما تمشيش كتير أو تعملي حركات غريبة كتير، أتمشي بس لما تبقي قادرة ومستريحة، ما تشيليش أي حاجة أثقل من الـ Baby لعدة أسابيع بعد الولادة. حافظي على أن الجرح ما يكونش عليه ضغط شديد من جوة، يعني مثلا لما تعطسي أو تحزقي أو تشيلي الـ Baby خدي بالك إنه الجرح ما يكونش بيتضغط عليه لبرة، فا أنتِ مثلا لو أنتِ حاسة إنه أحسنلك أنك تضغطي على الجرح لما تيجي تعطسي يكون أحسن، خلي جنبك دايما مخدة وأضغطي بيها على الجرح كل ما تحسي إن في ضغط جاي من جوة، زي مثلا ساعات لما تروحي الحمام أو تعطسي أو تكحي. أشربي مياه وسوائل قد ما تقدري، دة مهم جدا لإدرار اللبن وكمان علشان يمنع الإمساك اللي ممكن يحصل بعد العملية. أغلب الأدوية اللي ها تخديها علشان الألم مهمة ومش بتعمل حاجة للـ Baby، بس ماعدا الأسبرين هو اللي مشكلة. تجنبي ممارسة العلاقة الحميمة لمدة 4-6 أسابيع بعد الجراحة، لكن افتكري إن دايما زوجك برضه محتاج اهتمامك ما تنسيهوش، فا أهتمي أوي أنك تكوني بتعبري عن حبك وحنانك له علشان ما يحسش إن الـ Baby خدك منه وطبعا دة ها يزعله.
أتصلي فورا بطبيبك لو عندك أي علامات إن في عدوى في الجرح أو في الرحم، يعني عندك مثلا حمى 38 درجة أو أعلى، أو عندك ألم فظيع في البطن أو احمرار أو يعني صديد خارج من مكان الجرح. لو عندك ألم في الصدر واحمرار وحمى وحاسة إنه في كلاكيع جامدة بتوجعك أوي في الصدر. لو عندك التبول مؤلم أو النزيف لا يتوقف وثقيل جدا. أو لو عندك علامات الاكتئاب ما بعد الولادة، ودة ممكن يسبب لك أنك تبقي عصبية جدا ومش عاوزة تاكلي ورافضة الـ Baby وحاسة أنك تعبانة أوي مش قادة تعملي أي حاجة، في الحالة دي أتصلي بطبيبك يمكن تكوني محتاجة مساعدة طبية.
أتمنى لكِ تشافي سريع من العملية وحياة سعيدة جميلة مع طفلك الجديد، تحياتي.