Preparing for Surgery التحضير للجراحة- 1

الخضوع لعملية جراحية قد تكون تجربة مخيفة عند الكثير من الناس، ودة بسبب إن عندكم مخاوف وأسئلة مش عارفين تسألوها لمين. لكن لما تزول المخاوف دي وتعرفوا الإجابات مش ها تكونوا خايفين من العملية، ومش بس كدة الأبحاث أثبتت إن الناس اللي عارفين ها يحصلهم إيه بيكونوا مستعدين نفسيا وجسديا للعمليات التشافي عندهم أو يعني التعافي بيكون عندهم أسرع من الناس اللي مش عارفين وداخلين عملية من غير استعداد. الحلقة دي علشان أشرح لكم فيها إيه المتوقع منكم واللي ها يحصل قبل وأثناء وبعد العمليات الجراحية بصورة عامة يعني.
أول حاجة بنكون مستعدين نفسياً طبعاً بأنه يعني إذا كان في حاجات لازم نعملها مع الأسرة ترتيبات مع الأسرة وفي البيت وكدة. لكن كمان الاستعداد جسمانيا بأنك عدة أسابيع قبل العملية يعني قول مثلا أسبوعين ثلاثة قبل العملية تستعد بحاجات معينة. تعمل إيه؟ توقف عن التدخين وشرب الكحوليات -لو بتشرب- كل أكل صحي يعني يكون مليء بالخضراوات والفاكهة الصحية. أمتنع تماما عن استعمال الأسبرين أو أي حاجة فيها Aspo زي أسبوسيد أو كدة. فيتامين E استعمال الفيتامينات والأوميجا 3 والحاجات دي، لأن كل الأدوية اللي ذكرتها ممكن تؤثرعلى تجلط الدم، فتسبب سيولة شوية في الدم، ودة يسبب إن جرح العملية ينزف أكتر ودة مش مطلوب. اتكلم مع طبيبك عن أي أدوية بتستعملها باستمرار إذا مسموح تستعملها قبل العملية أو التوقف عنها. مارس بعض الرياضة ها يفيدك أوي في التماثل للشفاء. عدة أيام قبل العملية ها يتصل بيك الدكتور علشان تتكلم مع طبيب تخدير أو الطبيب بتاعك اللي بيعالجك وها ياخدوا منك شوية معلومات، ها يسألوك شوية أسئلة، ويكشفوا عليك وممكن ياخدوا منك دم أو تحاليل بول أو حاجات حسب بقى المطلوب من العملية.
فهم طبيبك عن كل الأدوية اللي بتستعملها أو المهدئات أو المكيفات حتى الفيتامينات والأعشاب اللي بتستعملها، يعني حتى لو بتاخد مثلا زنجبيل كل يوم قل للطبيب برضه، دة بيؤثر على حالة يعني سيولة الدم عندك. الطبيب ها يفهمك معلومات عن الحاجات اللي ها تأكلها مسموحة أو ممنوعة، كمان إذا بتاخد أدوية ممنوع تستعملها ولا لا، يعني بيدوك معلومات عن أدوية لازم تاخدها وأدوية لازم تتوقف عنها، وكمان ها يقولوا لك هتاخد قد إيه وقت في المستشفى، ومحتاج تقعد كام يوم بعد العملية، تجيب معاك إيه للمستشفى، وكمان إذا محتاج حد يوصلك البيت بعد ما تخلص العملية لأنه في أغلب الأحيان مش ها تقدر تسوق بنفسك. لو الطبيب قال لك لازم تصوم قبل العملية، يبقى لازم تصوم قبل العملية. لأنه ممكن يكون خطر على حياتك لو حتى شارب شوية مياه قبل العملية. ليه؟ لأنه لما تكون في معدتك حاجة قبل العملية مع التخدير الكامل في فرصة أنك ترجع، فرصة عالية جدا، فا لو رجعت السوائل أو الأكل ممكن يدخلوا في الرئة ودي كارثة ممكن تسبب الوفاة. علشان كدة ضروري كل الجهاز الهضمي عندك يكون فاضي قبل العملية. فا ضروري أوي حتى لو بتاخد أدوية سكر طبيبك يكون عارف، ويقولك تأكل وما تأكلش إيه، بس غالبا برضه ها تكون صايم قبل العملية.
مطلوب من السيدات إنهم يشيلوا كل الـ Piercings في جسمهم، يعني مثلا الحلق زي كدة ومثلا الإكسسوارات الخواتم والسلاسل وكدة، وتروحي المستشفى من غير Makeup ولا طلاء أظافر. ليه؟ لأنه دكتور التخدير ضروري يكون قادر يشوف لون الوجه والأظافر عندك أثناء العملية، لأنه بيقرر منهم إذا كانت حالة الأكسجين في جسمك كويسة من لون جلدك ولون الأظافر. وضروري أوي تكوني مش حاطة Makeup ولاNail Polish . لو أنتِ قاعدة في المستشفى أو أنت لعدة أيام خدوا معكم شنطة فيها الحاجات اللي ها تحتاجوها الحاجات الشخصية يعني، علشان تبقوا جاهزين ما يبقاش بقى في طوارئ كل شوية حد رايح البيت يجيب حاجة. كمان اسألوا المستشفى إذا مسموح استعمال التليفونات أو الأجهزة الالكترونية زي الـ Computers ، لأن في بعض الأقسام ممنوع استعمالها لأنها بتؤثر على وظائف الأجهزة اللي حولك كمريض، وطبعا الزوار ممنوع يستعملوها كمان.
قبل العملية بيومين ثلاثة لو لاحظت إن عندك كحة أو حمى يعني زيادة في الحرارة أو إصابة بالبرد أعلم المستشفى أو الطبيب ضروري فورا، لأنه دة ممكن يخليهم يؤجلوا العملية، لأنه مطلوب تدخل العملية وأنت صحتك تمام.
اليوم اللي قبل العملية مسموح لك تأكل حاجات معينة وحاجات معينة تمتنع عنها، فا الطبيعي إن إحنا نقول إن الأكل اللي فيه ألياف أكل صحي معادا في اليوم اللي قبل العمليات. أشرب بس حاجات بنقول عليها شفافة، يعني شاي خفيف مثلا لكن أمتنع عن الحاجات اللي فيها ألياف كتير زي عصير البرتقال أو حاجة تقيلة على المعدة زي اللبن أو القهوة بكريمة. وكمان تأكد أنك مش بتاخد أي حاجة مثلا فيتامينات أو مواد بتسبب سيولة الدم زي ما قولت الأسبرين أول حاجة والفيتامينات زي فيتامين E.