Preparing for Surgery 2 – التحضير للجراحة

ها يجيلك جواب من المستشفى أو الطبيب ها يتصل بك يفهمك مواعيد إن أنت تيجي أمتى للعمليات، ولازم توصل في معادك طبعا يعني أعمل حسابك على زحمة المرور لأنه بيبقى في جدول عمليات. وها يفهموك أي قسم تروحه، وها يستقبلك موظف يوديك للأوضة تستنى فيها لحد ما يجي معاد العملية. هتلاقي موظفين كتير يعني مثلا ممرضة وطبيب وجراح وطبيب تخدير، ناس كتير جم سألوك نفس الأسئلة. ليه؟ لأن التمريض له ملف والتخدير له ملف كل تخصص له ملف، ولازم كل المعلومات تكون عندهم صح منك، يعني مش ها ينقلوا من بعض لأنهم احتمال يكون حد سمعك خلط والغلطة تنتقل لهم كلهم، فلازم كلهم يسألوك نفس الأسئلة أحيانا لزيادة تأكيد سلامتك. لو هما ناسيين حاجة عن مثلا سؤالك عن أكلك أو خدت إيه من أسبرين أو كدة أنت دلوقتي واعي، وتقول لهم أنا أخدت مثلا أسبرين أمبارح لأن دة ممكن يؤثر على العملية وممكن يكون خطر على حياتك. فا أفتكر إن أنت تقولهم أي حاجة خدتها فكرهم يعني. لو الطبيب قال لك تاخد دواء قبل العملية خده، يعني تأكد من أنك خدت مثلا أو مطلوب تاخد مضاد حيوي خده قبل العملية، لو ماخدتهوش أو لو خدته لازم تقولهم يعني في الحالتين لازم تقولهم عملت إيه، علشان هما يظبطوا الجرعة اللي ها يدوها لك في الوريد بحسب أنت أخدت ولا لا.
لو أنت مريض سكر، أذكر ذلك بوضوح لكل العاملين اللي ها يشتغلوا معك. لو أنت عندك حساسية من التخدير، لازم تقول كدة لدكتور التخدير، بالذات لو لك تاريخ لكدة قبل كدة يعني حصل مثلا أنك بعد العملية قبل كدة رجعت كتير أو حد قريبك حصل له مشكلة صحية بعد العمليات والدتك والدك أخوك، فهم طبيب التخدير إيه اللي ممكن يكون حصل لك أو لقرايبك بعد العمليات الجراحية علشان يبقى هو مستعد يعني بالأدوية الصح المناسبة لك.
ها يلبسوك يعني Gown بتاع المستشفى، وها يشرحوا لك إجراءات العملية، وها يدوا لك تقرير موافقة منك تمضي عليه فيه مكتوب أنك تأذن لهم بعمل العملية. حسب نوع العملية كبيرة ولا صغيرة ها نقرر التخدير، يعني لو العملية كبيرة ها تحتاج تخدير كامل، يعني ها تبقى نايم تماما طوال فترة العملية، لو عملية صغيرة ممكن نختار تخدير موضعي، يعني الجزء بس اللي ها نعمل فيه العملية هو بس اللي مش ها تبقى حاسس فيه بالألم لكن أنت صاحي وواعي، أو تخدير نصفي يعني نصفك الأسفل أو الأعلى هو اللي مخدرين وغالبا أنت فايق يعني. اختيار التخدير غالبا حسب نوع العملية، بس كمان ممكن يكون حسب اختيارك أنت مع طبيب التخدير، فا أنت أتكلم مع طبيب التخدير في احتمالات أو الاختيارات الممكنة لحالتك.
بعد العملية ها تتنقل من غرفة العمليات لغرفة اسمها غرفة الإفاقة، ها تفضل هناك تحت الملاحظة لعدة ساعات للتأكد من إن التخدير خلص من جسمك وأنت فايق تماما. في غرفة الإفاقة ها تحس ببعض الدوخة، ولو حسيت إن أنت عاوز ترجع أو حسيت إن أنت عندك حرقان في الحنجرة أو فم جاف دي كلها حاجات طبيعية بعد التخدير. هتلاقي الممرضة دخلت كل شوية تطمئن عليك وتقيس لك الضغط وتاخد درجة الحرارة.
من أول ما تفوق بعد العملية، وكل ما تحاول تتحرك أسرع كل ما يكون أحسن. ليه؟ لأن الناس اللي بيتحركوا بسرعة بعد العملية بيقللوا فرصة إصابتهم بجلطة في الساق، جلطات الساق بعد العمليات ممكن تكون قاتلة. فعلشان كدة ضروري أوي إن إحنا نتحرك بسرعة بعد العمليات، علشان ننشط الدورة الدموية والجلطة دي ما تحصلش. نعمل إيه وإحنا في السرير؟ ونتحرك إزاي؟ لما أنت تبقى فايق وقادر تحرك القدمين، حرك القدمين بحيث يكونوا بيقتربوا لأعلى وحاول تثني الساقين قد ما تقدر. كرر الحركة دي باستمرار طول ما أنت نايم في السرير. أحيانا ممكن يدوك شرابات بتقلل احتمال الإصابة بالجلطة، أو يدوك حقن بتخلي الدم أكثر سيولة علشان ما تجيلكش الجلطة دي. في كل الحالات الحركة دائماً كويسة.
قبل ما تسيب المستشفى ها يدوك فريق التمريض أو الأطباء أو الاتنين نصائح عن إزاي تعتني بالجرح، واستعمالك للأدوية كل قد إيه؟ اسأل الأسئلة اللي أنت عاوزها، ودي اقتراحات ببعض الأسئلة اللي ممكن تسألها للطبيب قبل ما تمشي.
لما ترجع البيت هتلاقي نفسك مرهق أغلب اليوم، ودة حاجة طبيعية لأنه التخدير الكامل بالذات وعموماً التعافي وتجديد الأنسجة بياخد طاقة كبيرة من جسمك. فا استرح قد ما تقدر، بس برضه حاول تمشي شوية، لأن المشي بيقلل فرص حدوث الجلطة اللي في الساقين دي اللي ممكن تكون قاتلة. حاول ترجع للروتين اليومي بتاعك في أسرع فرصة، ودة ها يساعدك عليه أنك تأكل أكل صحي وتمارس المشي قليلاً إذا مسموح أو إذا مش مسموح تحاول بعض الحركة بنصف الجسم الأعلى إذا ممكن. وتوقف عن التدخين لأن التدخين بيعطل عملية تجديد الأنسجة عندك، فا التدخين أسوأ حاجة ممكن تعملها بعد عملياتك. بعد ما تخرج من المستشفى في فترة النقاهة في البيت مطلوب أنك تلاحظ على جسمك علامات معينة لأنها لو حصلت ممكن تكون خطر كبير على حياتك، لو لاحظت العلامات دي أتصل فورا بطبيبك وتوجه إلى المستشفى. إيه العلامات دي؟ أول حاجة في الساقين، لو لاحظت أنه في ألم في أحد الساقين أو تورم والألم بيزيد لما تثني قدمك باتجاه الركبة. كمان لاحظت أنه جلد الساق تغير لونه، يعني بقى مثلا أبيض أو أحمر أو أزرق كل دي علامات مش كويسة. كمان لو لاحظت إنه درجة حرارة ساق غير التانية، يعني واحدة سخنة أوي عن التانية. لو الأوردة في الساق بقت مليانة دم وقربت كدة من الجلد برضه دي علامة غلط. العلامات دي كلها علامات لحاجة اسمهاDVT ، يعني جلطة في أوردة الساق، لو أهملتها ممكن تحصل حاجة اسمها Pulmonary Embolism اللي هو كرة من جلطة راحت من الساقين إلى الرئة وسدت عندك القدرة على التنفس، فا هايحصل إيه بعدها؟ ها تبقى عندك علامات أنك مش قادر تتنفس، بالذات لما بتحاول تاخد نفس عندك ألم في الصدر بيزيد لما تعمل شهيق، واحتمال تفقد الوعي فجأة. فا دي علامات كلها بتبقى خطر، ومطلوب فوراً الاتصال بالمستشفى.
الطبيب ها يقولك على فترة النقاهة تستمر قد إيه، دة بيختلف بحسب العملية، يعني لو عملية صغيرة زي المرارة يمكن تحتاج أسبوع لو عملية كبيرة زي تغيير مفصل الفخذ مثلا ها تحتاج أشهر علشان تتعافى. في جميع الحالات مطلوب منك أنك تستمر شوية في الحركة علشان تقلل المضاعفات، وتأكل أكل صحي وتنام كفاية وتريح نفسك من الضغط العصبي.
أتمنى لك كل الصحة والتوفيق. تحياتي.